Особливості сучасного викладача історії
Наприкінці XX століття перегляд
концепції історичної освіти полягав у тому,що вивчення історії не повинно
зводитися до накопичення фактографії та «остаточних» інтерпретацій,а має
допомогти учням особисто осмислюватись суспільну дійсність через залучення до
історичного пошуку,до відкриття для себе історії людства. Історики і
вчителі історії мають надавати різнобічну інформацію , спонукати до роздумів й
обговорення ,особливу увагу приділяючи складним і суперечливим моментам.
«В історії Європи немало подібних тем і питань
: війни , сумнівні рішення політиків , депортації , рабство , антиморальні дії
, бомбардування невинних людей, імперіалізм, етнічні чистки, Голокост,
колабораціонізм, релігійна не-терпимість , біженці та воєнні злочини. Ці
питання,що по-різному інтерпре-туються різними людьми , націями та державами ,
все ще надто важливі для багатьох мешканців Європи в їхньому повсякденному
житті – вони не нале-жать лише до минулого , це й сьогоднішня реальність».
Зрозуміло , що багато що в історичних курсах
є дискусійним , серед істори-ків завжди були й будуть суперечки у поглядах та
оцінках минулого. В умовах демократії , на відміну від тоталітарних режимів ,
свобода висловлювань у широкому спектрі поглядів на певну проблему дає
можливість кожному учаснику дискусії краще зорієнтуватись в усьому тематичному
полі , аби дійти власних висновків з урахуванням інших перспектив.
Складні , суперечливі теми і питання можуть бути і
болючими,дражливими для вивчення , а значить , складними для розуміння. Вони
можуть можуть викликати спротив сприйняття , загострювати упередження , що вже
склалися , ятрити особисті переживання. Зачіпаючи неоднозначне минуле чи то
трагедії окремих груп , народів, такі питання можуть бути й про вокативними.
Тому присутність подібних тем у програмах або підручниках часто викликає
бажання у деяких вчителів уникнути їхнього розгляду в класній аудиторії ,
спростити подачу матеріалу , навіть ставити під сумнів доцільність таких
занять.
Однак , на думку членів проекту «Назустріч
пам*яті», завдяки реалізації якого з*явилася можливість створити цей посібник ,
саме розгляд таких питань дає можливість учням усвідомити одну з головних
особливостей історії-одні й ті самі події можуть тлумачитися по-різному. І
проблема полягає не в тому , чи вивчати такі історичні теми, а в тому ,
як саме їх вивчати такі історичні теми , а в тому , як саме їх вивчати.
Крім того, працюючи з історичними матеріалами
зі складних тем , що викликають суперечки навіть серед фахівців, учні
навчаються критично мислити, аналізувати, робити власні умовиводи. Навчившись
цьому,вони зможуть більш відповідально та критично ставитися до подій свого
життя. Це і є навчання історією, здатність послуговуватись її уроками.
У такому процесі навчання слід звернути увагу на
кілька складових:
- осмислення
складності проблеми;
- з*ясування
аргументації різних груп і окремих осіб;
- уміння
відрізняти суттєву інформацію від несуттєвої;
- здатність
використовувати різні джерела інформації;
- визначати
прогалини в отриманій інформації;
- давати
оцінку інформації з огляду на її достовірність і повноту;
- уміння
з*ясовувати міру упередженості людей,які надають інформацію;
- уміння
приймати рішення у суперечливій і неоднозначній ситуації;
Одним з головних завдань
навчання історії є формування в учня здатності до критичного мислення та
вміння аналізувати минуле з метою винесення певних уроків і розвитку власного
світогляду. Вивчення історії Голокосту створює умови для активного виховання в
учнів цих якостей.
Викладання Голокосту в рамках навчання є болючою і
дражливою проблемою.Серед учнів можуть бути ті, хто здатен ототожнювати
себе з тою чи іншою категорією людей, які переслідувалися нацистами, або
ж з тими, від чиєї поведінки залежав певною мірою перебіг цих трагічних подій.
Історія Голокосту, що подана лише як добір фактів, так само як і розповідь, що
подається на надвисокому емоційному рівні, є двома крайнощами, які
унеможливлюють адекватне розуміння явища. Масштаби Голокосту, жорстокість, що
виходить за будь-які межі, садизм на державному рівні, що мав місце-все це може
спричинити своєрідний шок, який також ,,виносить” цю подію за рамки
буденної історії.
Віддаленість явища Голокосту у часі
може створити в учнів ілюзію,,давності” , а значить і нереальності того,
що сталося.
Усе це вимагає від вчителя не лише
доброї підготовки, а й уважного ставлення до учнів у процесі викладання,
готовності змінювати напрямок дискусії, нейтралізувати дражливі моменти, вміння
,,виходити з ролі” і ,,виводити” з неї учнів, проводити рефлексію знань тощо.
Рекомендації щодо викладання теми Голокосту
Досвід країн,де вивчення історії Голокосту має
усталені підходи,стверджує:
1.Голокост-безпрецедентне явище в історії XX століття
, коли людство вперше зіштовхнулося з запланованим,систематичним і
технологізованим геноцидом ,метою якого було повне винищення єврейського
народу.
2.Світ після Голокосту зазнав значних змін , як у
фізичних , матеріальних вимірах, так і у сфері філософського , духовного,
релігійного осмислення історії та долі людства в цілому.
3.Вивчення історії Голокосту сприяє глибшому
розумінню суті тоталітаризму , механізмів зловживання владою , приниження
людини і, таким чином , відповідальності кожного у відносинах «людина-влада».
4.У процесі вивчення історії Голокосту в учнів
формуються стійке негативне ставлення до расизму , ксенофобії , дискримінації в
сучасному суспільстві , розуміння потреби в толерантності.
5.Осмислення історії Голокосту та його наслідків
дозволяє учням виокремити загальнолюдські , гуманістичні цінності та
ідентифікувати їх як необхідну умову мирного співіснування в багатоманітному
світі, де меншини повинні мати ті самі права , що і більшість.
6.Контровесійність і дилемність багатьох прикладів з
історії Голокосту формує в учнів розуміння особистої відповідальності за
прийняття рішень ,сприяє усвідомленню необхідності активної участі в житті
спільнот.
7.Вивчення історії Голокосту розкриває учням світ
літератури , кіно , живопису , музики , де ця тема широко висвітлена.
Викладач історії ДНЗ «ВПУ № 11» Семенюк Руслан
Миколайович.
Комментариев нет:
Отправить комментарий