среда, 17 февраля 2016 г.

Особливості сучасного викладача історії
 Наприкінці XX століття перегляд концепції історичної освіти полягав  у тому,що вивчення історії не повинно зводитися до накопичення фактографії та «остаточних» інтерпретацій,а має допомогти учням особисто осмислюватись суспільну дійсність через залучення до історичного пошуку,до відкриття для себе історії людства. Історики  і вчителі історії мають надавати різнобічну інформацію , спонукати до роздумів й обговорення ,особливу увагу приділяючи складним і суперечливим моментам.
 «В історії Європи немало подібних тем і питань : війни , сумнівні рішення політиків , депортації , рабство , антиморальні дії , бомбардування невинних людей, імперіалізм, етнічні чистки, Голокост, колабораціонізм, релігійна не-терпимість , біженці та воєнні злочини. Ці питання,що по-різному інтерпре-туються різними людьми , націями та державами , все ще надто важливі для багатьох мешканців Європи в їхньому повсякденному житті – вони не нале-жать лише до минулого , це й сьогоднішня реальність».
  Зрозуміло , що багато що в історичних курсах є дискусійним , серед істори-ків завжди були й будуть суперечки у поглядах та оцінках минулого. В умовах демократії , на відміну від тоталітарних режимів , свобода висловлювань  у широкому спектрі поглядів на певну проблему дає можливість кожному учаснику дискусії краще зорієнтуватись в усьому тематичному полі , аби дійти власних висновків з урахуванням інших перспектив.
Складні , суперечливі теми і питання можуть бути і болючими,дражливими для вивчення , а значить , складними для розуміння. Вони можуть можуть викликати спротив сприйняття , загострювати упередження , що вже склалися , ятрити особисті переживання. Зачіпаючи неоднозначне минуле чи то трагедії окремих груп , народів, такі питання можуть бути й про вокативними. Тому присутність подібних тем у програмах або підручниках часто викликає бажання у деяких вчителів уникнути їхнього розгляду в класній аудиторії  , спростити подачу матеріалу , навіть ставити під сумнів доцільність таких занять.
  Однак , на думку членів проекту «Назустріч пам*яті», завдяки реалізації якого з*явилася можливість створити цей посібник , саме розгляд таких питань дає можливість учням усвідомити одну з головних особливостей історії-одні й ті самі події можуть тлумачитися по-різному. І проблема полягає  не в тому , чи вивчати такі історичні теми, а в тому , як саме їх вивчати такі історичні теми , а в тому , як саме їх вивчати.
 Крім того, працюючи з історичними матеріалами зі складних тем , що викликають суперечки навіть серед фахівців, учні навчаються критично мислити, аналізувати, робити власні умовиводи. Навчившись цьому,вони зможуть більш відповідально та критично ставитися до подій свого життя. Це і  є навчання історією, здатність послуговуватись її уроками.
У такому процесі навчання слід звернути увагу на кілька складових:  
-         осмислення складності проблеми;
-         з*ясування аргументації різних груп і окремих осіб;
-         уміння відрізняти суттєву інформацію від несуттєвої;
-         здатність використовувати різні джерела інформації;
-         визначати прогалини в отриманій інформації;
-         давати оцінку інформації з огляду на її достовірність і повноту;
-         уміння з*ясовувати міру упередженості людей,які надають інформацію;
-         уміння приймати рішення у суперечливій і неоднозначній ситуації;
     Одним з головних завдань навчання історії є формування в учня здатності  до критичного мислення та вміння аналізувати минуле з метою винесення певних уроків і розвитку власного світогляду. Вивчення історії Голокосту створює умови для активного виховання в учнів цих якостей.
Викладання Голокосту в рамках навчання є болючою і дражливою проблемою.Серед  учнів можуть бути ті, хто здатен ототожнювати себе з тою чи іншою категорією людей,  які переслідувалися нацистами, або ж з тими, від чиєї поведінки залежав певною мірою перебіг цих трагічних подій. Історія Голокосту, що подана лише як добір фактів, так само як і розповідь, що подається на надвисокому емоційному рівні, є двома крайнощами, які унеможливлюють адекватне розуміння явища. Масштаби Голокосту, жорстокість, що виходить за будь-які межі, садизм на державному рівні, що мав місце-все це може спричинити своєрідний шок, який також ,,виносить” цю подію за рамки буденної історії.
   Віддаленість явища Голокосту у часі може створити в учнів ілюзію,,давності” , а значить і нереальності того, що сталося.
   Усе це вимагає від вчителя не лише доброї підготовки, а й уважного ставлення до учнів у процесі викладання, готовності змінювати напрямок дискусії, нейтралізувати дражливі моменти, вміння ,,виходити з ролі” і ,,виводити” з неї учнів, проводити рефлексію знань тощо.
               Рекомендації щодо викладання теми Голокосту
Досвід країн,де вивчення історії  Голокосту має усталені підходи,стверджує:
1.Голокост-безпрецедентне явище в історії XX століття , коли людство вперше зіштовхнулося з запланованим,систематичним і технологізованим геноцидом ,метою якого було повне винищення єврейського народу.
2.Світ після Голокосту зазнав значних змін , як у фізичних , матеріальних вимірах, так і у сфері філософського , духовного, релігійного осмислення історії та долі людства в цілому.
3.Вивчення історії Голокосту сприяє глибшому розумінню суті тоталітаризму , механізмів зловживання владою , приниження людини і, таким чином , відповідальності кожного у відносинах «людина-влада».
4.У процесі вивчення історії Голокосту в учнів формуються стійке негативне ставлення до расизму , ксенофобії , дискримінації в сучасному суспільстві , розуміння потреби в толерантності.
5.Осмислення історії Голокосту та його наслідків дозволяє учням виокремити загальнолюдські , гуманістичні цінності та ідентифікувати їх як необхідну умову мирного співіснування в багатоманітному світі, де меншини повинні мати ті самі права , що і більшість.
6.Контровесійність і дилемність багатьох прикладів з історії Голокосту формує в учнів розуміння особистої відповідальності за прийняття рішень ,сприяє усвідомленню необхідності активної участі в житті спільнот.
7.Вивчення історії Голокосту розкриває учням світ літератури , кіно , живопису , музики , де ця тема широко висвітлена.

Викладач  історії ДНЗ «ВПУ № 11» Семенюк Руслан Миколайович.          

Комментариев нет:

Отправить комментарий